
In de hoofdrol: Inge Onsea Essentiel Antwerp
Essentiel Antwerp staat voor uitgesproken prints, kleur en een sterke eigen stijl. Oprichtster Inge Onsea begon het merk 25 jaar geleden samen met haar ex-man, met niets meer dan twee simpele T-shirts en een flinke dosis intuïtie. Haar missie? Mode maken die niet voor iedereen is, maar wél precies goed voor de juiste vrouw. In dit interview vertelt Inge over haar inspiratie, de kracht van trouw blijven aan jezelf en waarom Essentiel zo goed aansluit bij Van Dijk.
Wie ben ik?
Ik ben Inge Onsea, co-founder van Essentiel Antwerp. 55 jaar ook geworden dit jaar. Toch wel een belangrijke mijlpaal. En ik ben Essentiel Antwerp samen met mijn ex-man begonnen en wij werken nog altijd samen. Veel makkelijker dan voorheen, dus alles goed.
Wat was je eerste ervaring met mode?
Ik ben opgegroeid in een huis met een moeder die ongelofelijk modieus was. Wij kwamen uit een heel gewone familie, maar mijn mama was altijd super creatief met mode. Als je mij nu vraagt waar ik mijn modegevoel vandaan heb: dat is écht van mijn mama.
Hoe is Essentiel Antwerp ontstaan?
Wij zijn Essentiel begonnen in 1999. In 1997 leerde ik mijn ex-man kennen. Esfan is geboren in de mode. Zijn moeder was styliste. Hij is echt tussen de ateliers opgegroeid. Ik werkte toen als model. En toen wij elkaar in 1999 opnieuw tegenkwamen, dachten we: oké, als we nu niet iets voor onszelf gaan doen, dan gebeurt het nooit meer. Dus we zijn gewoon begonnen. We maakten twee simpele T-shirts, in vijf kleuren. En na een jaar hadden we een collectie van 500 stuks. Het ging echt extreem snel.
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd als ondernemer?
De aller aller aller belangrijkste les voor mij is: blijf dicht bij jezelf. Van 1999 tot 2006 zijn we heel hard gegroeid. Maar in 2006 zijn we helemaal gecrasht. Waarom? Omdat we geen echte identiteit meer hadden. Ons imago was weg. We wilden iedereen tevreden houden. We wanted to please everybody. Maar als je dat probeert, heb je geen eigen verhaal meer. Ik heb geleerd dat het beter is om je imago klein te houden. Echt weten: dit is mijn eindklant, dit zijn de mensen waarvoor ik ontwerp. Wij maken een kleurrijke collectie. Veel prints. En ik weet: dat is niet voor iedereen. Maar voor wie het wél is, moet het helemaal juist zijn.
Wat zou je willen veranderen aan de mode-industrie als je morgen carte blanche kreeg?
Als ik morgen carte blanche krijg, dan zou ik willen dat alles wat trager gaat. Dat is het grootste probleem: alles moet snel snel snel. We zijn verwend. Iedereen wil alles direct. Wij maken vier collecties per jaar. Om de twee maanden een halve collectie. Dus als ik het echt voor het zeggen had: take it easy a little bit.
Werk je volgens een strak plan of laat je ruimte voor intuïtie en spontaniteit?
Ik zeg altijd: er zit een hele grote structuur in onze chaos. Ik ben eigenlijk best gestructureerd, al denkt iedereen dat ik een chaoot ben. Maar ik werk echt heel precies. Soms zelfs wiskundig: hoeveel jassen, hoeveel kleedjes... Alles wordt doorgerekend. Dat was vroeger niet zo, maar nu wel. We hebben eigen winkels, we maken mode en we willen ook verkopen. Dus dat strakke plan is belangrijk. Maar we luisteren ook naar ons buikgevoel. Dus het is een combinatie.
Met wie zou je een collectie willen maken?
Courtney Love. Daar wil ik echt een collectie mee maken. Ik ben een grote fan van haar. Ik vind haar één van de coolste vrouwen ooit. En ook heel modieus. Ja, Courtney.
Wat maakt de combinatie tussen Essentiel Antwerp en Van Dijk zo sterk?
Van Dijk houdt elk merk in zijn eigen ‘’jus’’. Elk merk blijft zichzelf. En toch voelt het bij Van Dijk alsof je in een Essentiel-wereld stapt, en dat klopt gewoon. En eerlijk? Als ik in het buitenland ga winkelen, dan ga ik altijd naar multibrandstores. Een goede multibrand is als een museum-curator. Iemand die overal de beste stukken uitkiest. En voor mij is een goede multibrandwinkel de beste shop die er is. Zoals Van Dijk.
Als je geen modeondernemer was geworden, wat had je dan gedaan?
Dan had ik denk ik een bar gehad. Of een café. Ik hou heel veel van mensen. En ik ben heel goed in feestjes geven. Dus ja, dat had ik graag gedaan.
Wie is je mode-icoon?
Ja, mijn mode-icoon is Courtney Love. Sorry, weer hetzelfde.